Isnin, 1 April 2013

Java Island

Assalamualaikum

Pada cuti sekolah hujung tahun 2012 lepas aku dan suami bersama ibu bapa mertua serta dua adik ipar perempuan ku berkesempatan pergi ke Pulau Jawa, Indonesia. Inilah cerita aku jalan2 di luar negara. Pertama kali nie aku jalan2 di luar negara Malaysia. Sangat teruja. Masa nie aku tengah mengandung 3 bulan. Eh ok kah jalan jauh2 nie? Alhamdulillah.. macam yg aku cerita dlm post sebelum nie bahawasanya aku tdk mengalami sebarang masalah semasa mengandung seperti alahan, morning sickness dan yg sewaktu dgn nya. Syukurlah, cuma aku kena berhati-hati dan harus sentiasa menjaga kandungan agar selamat walau di mana saja berada.

Penerbangan kami ke Yogyakarta, Indonesia bersama AirAsia dari LCCT Kuala Lumpur lebih kurang jam 3 petang. Cuaca agak mendung ketika penerbangan kami berlepas dan dpt aku rasakan gegaran yg membuat aku rasa panik sekejap seawal 15 minit di udara. Apa lagi serta merta aku ingin mengepit peha encik suami di sebelah ku sambil mata sedikit terpejam.. huhuhu. Akhirnya kapal terbang selamat mendarat di Yogyakarta hampir Mahgrib waktu Indonesia.

Sebenarnya kami membawa diri ke Pulau Jawa nie adalah sebagai percutian sambil tue sudah tentu ingin melawat keluarga yg berada di sana selain mendapat tawaran harga tiket yg murah daripada AirAsia. Destinasi tetap kami adalah di daerah Magelang, Jawa Tengah yg mana menjadi tempat utk kami menginap selama bermusafir nie. Tapi kan yg sebenarnya aku sangat ingin pergi ke tempat nie bersama suami tercinta. Apakah nama tempat nie ya? hehehe cer tengok cer tengok gambar nie.. 


Borobudur Temple, Central Java, Indonesia

Temple nie terletak tdk jauh dr tempat tinggal kami. Jadi boleh pergi ke situ bila-bila masa saja. Seingat aku kami pergi selepas dua hari berada di Indonesia. Jangan tdk tahu yg aku sanggup panjat anak tangga setinggi tue utk naik sampai ke atas temple nie.. eh larat kah? Bolehlah.. dan berpeluh-peluh jugalah.. nah rasakan :). Tapi aku kan memang teringin pergi ke situ jadi rugi rasanya klu tdk sampai ke puncak. Macam naik gunung pula. Hehehe. Serius tempat nie sangat menarik dgn keindahan hijau bumi tuhan.

Di sekitar temple

Di persekitaran Borobudur Temple nie sebenarnya juga terdapat pasar yg menjual pelbagai cenderahati tapi sayangnya kami tdk sempat berkunjung ke pasar tersebut memandangkan waktu melawat hampir ditutup. Agak kecewa di situ. Huhuhu.

♥ Encik Suami ♥

Selain dr berkunjung ke Borobudur Temple nie ada banyak lagi tempat yg aku pergi termasuklah ke Jakarta dan Bandung. Pendek kata kebanyakannya kami lebih kpd mengunjungi rumah keluarga dan kenalan bapa mertua ku. Kiranya masa dua minggu berada di sana aku memang tdk duduk diam. Bila berjalan pd waktu siang tdklah terasa sangat penatnya tapi bila waktu malam rasa susah juga hendak tidur. Al-maklumlah tengah mengandung memang rasa tdk selesa utk tidur. Mujur kesihatan tdk terganggu.

Utk mengakhiri cerita gambar di bawah nie pastinya akan mengabadikan kenangan manis ku bersama suami ketika berada di Pulau Jawa. In shaa Allah panjang umur dan dimurahkan rezeki harap dapatlah kami ke sana lagi. Sekian.

1. Singgah makan Pecal Lele di warung tepi jalan sewaktu menuju ke Jakarta.
2. Makan bakso di Jakarta.
3. Di Magelang berlatar belakang Gunung Sumbing pd waktu pagi. Cuaca di sini agak sejuk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan